miércoles, diciembre 07, 2016

¿Qué ye'l Ramu Llïonés?

Los sous orixes chégannos dende la nueite los tiempos y tán lligaos a las primitivas relixones rellacionadas cuna natoraleza. El ramu, cumu cuasi tolos símbolos paganos fou cristianizáu y pasóu a facere parte de mueitas cellebraciones relixosas, cumu ufierta de fe y amor del puebru chanu.

N'un entamu yeran cenciellas ramas d’árbol (d’eí el sou nome de "ramu") que s’adornaban cun llazos y dolces, calteniénduse tovía l’hábitu d’estos ramos primitivos en dalgunos pueblos d’El Bierzu y la Sierra Salamanca.

Dimpués fonun evolucionandu a estruturas de formas desemeyadas, a sabere triangulares, redondas, cuadradas, reutangulares, de rastru, de pavu rïal, margaritinas... asina mesmu pueden tare barnizaos ou ensín barnizare y n’esti casu suelen dire forraos de telas brancas, cubiertos cun mantones, cun rosquiellas cosidas...

Hailos tamién de desemeyaos tamannos, dende piquinnines pa ponere n'una mesiella a ramos "de tres pisos" cumu’l de Llaguna Negriellos que cunta cun remos (cumu los pendones) pa sofitare’l sou portador a suxetalu en casu de vientu, cuandu sal en procesión.

Tamién camuda'l xeitu de vestilos, cun cintas de seda, puntiellas, papeles de seda, mantones, rosquiellas (pingandu ou cosidas), frutas, carambelos... anque lu que siempres llevan, seyan cualos seyan los sous adornos, son velas, llazos y dalguna ramina vexetal.

Pulu que cinca las velas, tamién son muy desemeyadas en númberu, pudiendu tenere dende 1 ata 15 y siendu, pulu xeneral, nones. Nel casu concretu'l Ramu de Nadal, anque tamién esisten cun menos velas, la mayoría tienen dolce, sigún unas versiones una pur ca mes del annu y sigún outras una pur cada Apostol.

Nun tenemos d’esqueicere que, dientru las desemeyadas clases de ramos, amás de los de Nadal, propios d'esas datas, esisten ramos de quintos, de bodas, de misacantanos, de difuntos, a los santos patronos, a la Virxe, al Nennu... tandu lligaos a cuasi tolas fiestas y cellebraciones llïonesas.

Las mozas de ca puebru, cantaban los ramos y, n'ocasiones, los homes los ballaban, xeneralmente n'el Ufiertoriu la Misa. Los cantos del ramu, lu mesmu que'l xeitu de vestilos, camudaban d'unos puebros a outros, n’unos tol puebru cantaba los mesmos versos annu tres annu; n'outros, ca annu, la familia responsable de vestire'l ramu preparaba unas lletrillas nuevas qu'eilla mesma cantaba.

La tradición del ramu, documentada en desemeyaos puebros de la xïugrafía llïonesa yera que'l ramu de Nadal (la rama d'árbol ou la estrutura) vestíase ca annu n’una casa la llocalidá, llevánduse a la Eigrexa pa la Misa'l Gallu. Al chegare, y enantias d'entrare, pidíase premisu al cura pa cantare'l ramu. Outeníu'l premisu, aniciábase'l cantu y metíase'l ramu vestíu na eigrexa onde quedaba depositáu nel altar ata la fin las fiestas.

El ramu (en xeneral, nun sólu el de Nadal) caltúvuse ata guei en tol territoriu nuclear del Reinu de Llión, ye dicire nas provincias de Çamora, Salamanca y Llión, esistiendu tamién en dalgún pueblu de provincias vicinas peru qu’ata meyaos del siegru XX pertenecienun a dalgún los bispaos llïoneses, anque taba nel trance d’esapaecere.

Ensín embargu, nos cabeiros annos tán recuperánduse tantu las estruturas cumu los cantos del ramu nas tres provincias llïonesas gracias al llabor d'investigación y estudiu de deillas asociaciones culturales.

Asinamesmu, tá estendiénduse l'hábitu de ponelu nas casas, nos comercios, nas cais y prazas y nos organismos uficiales, siendu la estrutura triangular cun dolce velas la más estendida, anque nun seya la única.

Y pa toos aqueillos que glayan purque se ponga nas casas "cuandu la costume yera llevalu a la eigrexa" recordayes que'l ramu ye una tradición anterior al cristianismu por lu que, lu de "llevalu a la eigrexa" tamién fou un camudamientu que se fizu en dalgún momentu determináu de la hestoria.



(Torna'l castiellan del artículu)

¿Qué es el Ramo Leonés?

Sus orígenes vienen de la noche de los tiempos y están ligados a las primitivas religiones relacionadas con la naturaleza. El ramo, como casi todos los símbolos paganos fue cristianizado y pasó a formar parte de muchas celebraciones religiosas, como ofrenda de fe y amor del pueblo llano.

En un principio eran sencillas ramas de árbol (de ahí su nombre de "ramo") que se adornaban con lazos y dulces, manteniéndose todavía el hábito de estos ramos primitivos en algunos pueblos de El Bierzu y la Sierra de Salamanca..

Después fueron evolucionando a estructuras de diversas formas, a saber triangulares, redondas, cuadradas, rectangulares, de rastru, de pavo real, margaritinas... asimismo pueden estar barnizados o sin barnizar y en este caso suelen ir forrados de telas blancas, cubiertos con mantones, con rosquillas cosidas....

Los hay también de distintos tamaños, desde pequeñines para poner sobre una mesilla hasta ramos "de tres pisos" como el de Laguna de Negrillos que tiene remos (como los pendones) para ayudar a su portador a sujetarlo en caso de viento, cuando sale en procesión..

También cambia la forma de vestirlos, con cintas de seda, puntillas, papeles de seda, mantones, rosquillas (colgando o cosidas), frutas, caramelos... aunque lo que siempre llevan, sean cuales sean sus adornos, son velas, lazos y alguna ramina vegetal..

En lo que respecta a las velas, también varía mucho su número, pudiendo tener desde 1 hasta 15 y siendo, por lo general, impares. En el caso concreto del Ramo de Navidad, aunque también existen con menos velas, la mayoría tienen doce, según unas versiones una por cada mes del año y según otras una por cada Apostol..

Non tenemos que olvidar que, dentro de las distintas clases de ramos, además de los de Navidad, propios de esas fechas, existen ramos de quintos, de bodas, de misacantanos, de difuntos, a los santos patronos, a la Virgen, al Niño... estando ligados a casi todas las fiestas y celebraciones leonesas..

Las mozas de cada pueblo, cantaban los ramos y, en ocasiones, los hombres los bailaban, generalmente en el Ofertorio de la Misa. Los cantos del ramo, lo mismo que la forma de vestirlos, cambiaban de unos pueblos a otros, en unos todo el pueblo cantaba los mismos versos año tras año; en otros, cada año, la familia responsable de vestir el ramo preparaba unas letrillas nuevas que ella misma cantaba..

La tradición del ramo, documentada en distintos pueblos de la geografía leonesa era que el ramo de Navidad (la rama de árbol o el armazón) se vestía cada año en una casa de la localidad, llevándose a la iglesia para la Misa del Gallo. Al llegar, y antes de entrar, se pedía permiso al cura para cantar el ramo. Obtenido el permiso, se iniciaba el canto y se metía el ramo vestido en la iglesia donde quedaba depositado en el altar hasta el fin de las fiestas..

El ramo (en general, no sólo el de Navidad) se conservó hasta hoy día en todo el territorio nuclear del Reino de León, es decir en las provincias de Zamora, Salamanca y León, existiendo también en algún pueblo de las provincias vecinas pero que, hasta mediados del siglo XX, pertenecieron a alguno de los obispados leoneses, aunque estaba en trance de desaparecer..

Sin embargo, en los últimos tiempos están recuperándose tanto los armazones como los cantos del ramo en las tres provincias leonesas gracias al trabajo de investigación y estudio de diversas asociaciones culturales..

Asimismo, se está extendiendo la costumbre de ponerlo en las casas, en los comercios, en las calles y plazas y en los organismos oficiales, siendo el armazón triangular con doce velas el más utilizado, aunque no sea el único.

Y para todos aquellos que se quejan de que se ponga en las casas "cuando la costumbre era llevarlo a la iglesia" recordarles que el ramo es una tradición anterior al cristianismo por lo tanto, lo de "llevarlo a la iglesia" también fue un cambio que se produjo en algún momento determinado de la historia.

No hay comentarios:

Pregón del I Encuentro de Cultura Tradicional "Valle de Gordón"

La Pola de Gordón, 14 de mayo de 2022 Buenas tardes: Es para mí un gran honor pregonar este I Encuentro de Cultura Tradicional “Valle de...