sábado, octubre 31, 2009

Ladran... luego cabalgamos

Van deillos días que dalgún asturianista tá mui prïocupau pula Xana. El 'presonax' en custión, entamóu diciendu "You tou d'alcuerdo. Poro, defendo a la Xana, ya apóyola.", llueu chamoume "minor d'edá", dimpués que la Xana nun yera tan nuevina cumu creyía, llueu que la Xana caltenía contautos cun Abel Pardu, dimpués entamóu chamame'l "Monstruu del llagu" pa finare diciendu que ComunidadLeonesa.ES (que nun ye una asociación sinon una Coordinadora d'Organizaciones, Asociaciones y Coleutivos) ye una "asociación satélite de Conceyu". Solu la inorancia ou la mala fe, ou quiciabes dambas, pueden tare tres esos comentarios.

La sua priocupación chegóu ata l'estremu d'espublizare una semeya de mieu d'una las cuatru manifestaciones pula Autonomía organizada pul Coleutivu Ciudadanos del Reinu de Llión mientas face comentarios ridículos sobru la mia presona.

Tamién fizu dalgunos comentarios mui interesantes sobru las dúas cabeiras entradas nel mieu bloge (La Llionpedia y el Estado de Derecho, 1ª y 2ª parte) y tamién sobru una carta, que taba espublizada en www.leonoticias.com ensin robra y qu'agora apaez robrada pur "José Luis" (http://www.leonoticias.com/frontend/leonoticias/Patsuezo-Asturleones-Asturiano-Y-Leones-vn38026-vst232) purque paez que nun son del sou gustu.

Cumu sabedes (y a la Xana presta dicire) caún ye duennu los sous silencios ya esclavu las suas pallabras y cunos comentarios qu'esa "mente privilexada" fizu, tos nosoutros adeprendimos qu'a lu menos él (nun séi si tamién el restu xente que sofita las mesmas idegas) nun respeta las decisiones la xusticia, trata de sere, xuez y parte al mesmu tiempu, y tenta de ponere etiquetas a xentes ensín conocelas siquiera, pul feichu de nun tare d'alcuerdu cun él.

La llei ye la llei pa to@s y hai que la respetare, temos ou non d'alcuerdu cun eilla, y solu dende posiciones ideolóxicas totalitarias pueden facese autuaciones cumu éstas. El "cun mieu ou escontra min" ye la braeira esencia'l totalitarismu, ¡coime! ¿sedrá l'usuariu en rialidá un nazi ou un feixista camuflau prauticandu aqueillu de "chámayelu fiyu enantias que te lu chamen"?

Tolos que me conocedes, sabedes que la Xana ye un espíritu llibre que nun tien reparu en cantaye las verdaes al lluceru l'alba, seya llïonés, castiellán, asturianu ou "ciudadanu del mundu". Nun sou una presona "políticamente correuta" peru sobru tóu tengu concencia, cousa que mueitas las presonas qu'escriben nel "anonimatu" nun pueden dicire.

Nun tengu dulbia dala que l'usuariu tornará cunos sous insultos y descalificaciones, pula mía parte solu pueu dicire que tou nidiamente d'alcuerdu cuna semeya que tien nel sou bloge cuandu desplica quien ye. Si él mesmu pon una semeya d'un gochu ¿quien ye la Xana pa gueyalu d'outra maneira?

domingo, octubre 25, 2009

La Llionpedia y el Estado de Derecho (2ª parte)

Al igual que la primera parte de este artículo, voy a escribir la segunda en castellano porque me temo que alguna gente tiene problemas de entendimiento y comprensión y quiero que quede muy clara mi opinión sobre este asunto:

Los artículos de la Llionpedia se denunciaron por apología del nazismo y fue por ese presunto delito por lo que se exigía su retirada y se pedían responsabilidades al Concejal de Cultura Leonesa.

Sin embargo, cuando el fiscal, una vez examinados los hechos y la documentación presentada, resuelve archivar las diligencias (http://www.leonoticias.com/frontend/leonoticias/La-Fiscalia-Archiva-Las-Diligencias-Abiertas-Por-Las-Denunci-vn37999-vst216) por estimar que “los hechos puestos en conocimiento no son constitutivos de infracción penal” al no apreciar "en ninguno de los pasajes denunciados" que haya "pretensión alguna de rehabilitación de regímenes o instituciones que amparen prácticas genocidas", ni tampoco "justificación de los crímenes de la Alemania nazi en el sentido de incitación indirecta a la comisión de delitos de genocidio o provocación al odio o a la discriminación contra grupos políticos, raciales, religiosos o étnicos", por lo que estos "carecen de encaje delictivo", motivo por el que "no procede la continuación de estas diligencias", nos encontramos con que se cambia el discurso y, alegando que se minimiza el holocausto, se continúan pidiendo responsabilidades políticas.

También nos enteramos de que el Ayuntamiento estudiará si la Llionpedia "puede seguir funcionando con un control o si hay que tomar otra decisión" (http://www.leonoticias.com/frontend/leonoticias/El-Ayuntamiento-Estudiara-Si-La-Llionpedia-puede-Seguir-Fun-vn38089-vst216) y de que las competencias de la Concejalía de Cultura Leonesa, Educación y Nuevas Tecnologías vuelven a la Alcaldía mientras dure la investigación (http://www.leonoticias.com/frontend/leonoticias/Fernandez--Las-Competencias-Vuelven-A-Alcaldia-Hasta-Que-Co-vn38082-vst216 ).

Y aquí llega mi perplejidad ¿qué hay que investigar si no existe delito? ¿qué responsabilidades políticas pueden exigirse cuando el fiscal declara que "en ninguno de los pasajes denunciados" hubo "pretensión alguna de rehabilitación de regímenes o instituciones que amparen prácticas genocidas", ni tampoco "justificación de los crímenes de la Alemania nazi"? ¿Qué problema hay para que la Llionpedia siga funcionando y los falantes de lengua leonesa podamos seguirla utilizando?

Y lo que más me preocupa de todo este asunto, si para el fiscal no hay delito ¿quien puede erigirse en juez y dictaminar que determinada persona es filonazi? (“es una pena que se use al Ayuntamiento de León para lanzar consignas filonazis...” http://www.la-cronica.net/2009/10/23/vivir/homenaje-en-asturleones-a-caitanu-alvarez-bardon-54406.htm).

España es un estado de derecho, o por lo menos eso dice la Constitución, y en un estado de derecho se respeta la presunción de inocencia pero, sobre todo, se respetan y acatan las decisiones judiciales y nadie puede ser perseguido por un crimen que no ha cometido y mucho menos si el crimen ni siquiera ha existido.

La "caza de brujas" es más propia de regímenes o conciencias autoritarias y no deja de resultar curioso que sean quienes denuncian el presunto totalitarismo ajeno los que se dediquen a practicarla

Quiero finalizar estas reflexiones citando dos famosas frases que encierran la filosofía que yo practico. Nunca me callaré ante la injusticia y seguiré luchando para defender y promocionar la lengua, cultura e identidad LEONESAS:

"Primero vinieron a buscar a los comunistas, y yo no hablé porque no era comunista. Después vinieron por los socialistas y los sindicalistas, y yo no hablé porque no era lo uno ni lo otro. Después vinieron por los judíos, y yo no hablé porque no era judío. Después vinieron por mí, y para ese momento ya no quedaba nadie que pudiera hablar por mí". Martin Niemoeller

«Hay hombres que luchan un día y son buenos, otros luchan un año y son mejores, hay quienes luchan muchos años y son muy buenos, pero están los que luchan toda la vida, y esos son los imprescindibles». Bertolt Brecht

jueves, octubre 22, 2009

La Llionpedia y el Estado de Derecho (1ª parte)

Empezaré estas reflexiones con una frase que suele repetir un amigo, leonés de nacencia y vocación y, lo que es más importante, orgulloso de serlo: “Soy leonesa ¿molesto?

A eso se reducen, en última instancia, tanto la polémica de la Llionpedia como muchas otras que se suscitan cada vez que se trata de resaltar cualquier hecho de la historia o de la cultura de este Viejo Reino de León que el próximo 2010 cumplirá 1.100 años.

Lo que molesta, ahora y siempre, es la misma existencia del Reino de León y lo leonés, en general y de la lengua leonesa en particular y, sobre todo, su presencia en Internet a través de la Llionpedia.

Para quien no lo sepa, la Llionpedia es una enciclopedia “en línea” que, a partir del modelo wiki y a iniciativa de la Llionpedia. Sinceramente no soy capaz de comprender por qué, si tan evidente es la apología del nazismo, no se presentó la denuncia directamente en los Juzgados.

El artículo sobre el Holocausto que hemos podido leer en algún medio de comunicación es manifiestamente mejorable tanto desde el punto de vista literario como de información pero de ahí a ver en él “apología del nazismo” hay un paso que, sinceramente, no siendo juez, no me atrevería a dar.

Sin embargo, con manifiesto desprecio de la presunción de inocencia establecida por la Constitución (Art. 24.2), sin juicio y, por tanto, con patente indefensión, se ha procedido al intento de linchamiento del Concejal de Cultura Llïonesa.

Es éste un ejercicio más propio de la época inquisitorial en la que una simple delación (incluso anónima) servía para torturar, procesar y condenar al reo que, en contra de lo que sucede (o debiera suceder) en un Estado de derecho, como supuestamente es el nuestro, era considerado culpable hasta que demostrara lo contrario.

Pero, además, en este caso se ha dado un paso más, aprovechando esta circunstancia para denostar lo leonés, sea lengua, cultura, identidad o personas relacionadas con su defensa, es decir al leonesismo en general (político, social y/o sentimental) que, no lo olvidemos, según el RAE, es el “amor y apego a las cosas características o típicas de la región leonesa”.

Algo falla cuando el declararse leonés puede ser motivo de insulto y algo huele a podrido en esta tierra cuando una noticia como la apertura del plazo de matrícula de la Escuela del Ayuntamiento de León (puesta en marcha en tiempos en que gobernaba el PP en nuestra ciudad, por lo tanto nada nuevo y en la que se imparten actividades “tan peligrosas y subversivas” como la chifla, la gaita, la indumentaria y la lengua, entre otras) recibe comentarios como el siguiente: “¿Son los mismos que hacen la Llionpedia? Vaya puta vergüenza ser llïonés ¿no?”, para en un posterior comentario llamar a quien firma este escrito “maldita nazi”, con la amenaza de “llamar por e-mail al Mossad”, eso sí, desde el anonimato que Internet facilita.

Dudo mucho que el Mossad se amolde a actuar como si de un grupo terrorista se tratara, como parece insinuar la amenaza con la que tratan de acallar mi voz, pero ésta es solo una muestra de las lindezas que tenemos que oír los defensores de la identidad leonesa. ¿Alguien puede creer que estos ataques y la denuncia que los desencadenó son inocentes?

Llama también la atención la preocupación que el supuesto filonazismo suscita en partidos claramente marginales que, curiosamente, nunca tienen una palabra ni comentario cuando se trata del ninguneo, la tergiversación y la ocultación de la historia de León y, por ende, de la de España.

Personalmente, aprendí en mi casa, en mi cada vez más lejana infancia, los valores de la democracia al mismo tiempo que aprendía a rechazar nazismo, fascismo o comunismo por el carácter totalitario de dichas doctrinas. Dicho esto afirmo que no se puede tomar a la parte por el todo y, aún en el caso de que en la Llionpedia hubiera algún artículo filonazi, ni se puede ni se debe anatematizar a todos los leoneses por ello. Si hay apología del nazismo su autor debe ser condenado y repudiado pero creo sinceramente, y mi defensa de la identidad leonesa avala mi creencia, que cualquiera que intente destruir la cultura y la identidad leonesas merecen también el repudio y la condena de todos los demócratas y gentes de bien

Y en este asunto no deja de producir sonrojo que se aproveche la circunstancia para, por lo menos en algunas instancias, lanzar la frase mágica: “Sois como los vascos, unos separatistas”.

Dejando aparte que entre los vascos, como entre cualquier otro pueblo del mundo, existen personas buenas, malas y regulares, de derechas, de izquierdas y de centro, y en el caso particular vasco, que se sienten vasco-españoles, vasco-franceses o solamente vascos, conviene recordar que ni se puede, ni se debe, confundir Castilla (y mucho menos las seis provincias castellanoviejas que hay en la comunidad) con España, ni la autonomía con la independencia. No obstante, el hecho indiscutible es que volvemos a encontrarnos con el intento de criminalizar a una parte de la población por razón de su opinión y pertenencia a un pueblo, el leonés, al que tratan de negar hasta el derecho a existir, lo que está en flagrante oposición con el artículo 14 de la Constitución.

Recordar, por enésima vez, que la Constitución (Art. 18) garantiza el derecho al honor de todos los españoles y que todos somos iguales ante la ley (Art. 14) por lo que antes de proceder a calumniar, insultar y denigrar a los defensores de la identidad leonesa, sería muy de agradecer que quienes preocupan tanto por el cumplimiento de las leyes, aprendieran a respetar nuestra Carta Magna y con ella nuestros derechos garantizados, al menos sobre el papel, por ella.

Todo el mundo es inocente mientras no se demuestre lo contrario y, no lo olvidemos, NADIE está obligado a probar su inocencia, son quienes le acusan los obligados a demostrar su culpabilidad más allá de toda duda razonable. Eso es lo que distingue un Estado de Derecho de uno totalitario y policial. ¿Es éste último el tipo de Estado en que queremos vivir?

Para finalizar, una pequeña muestra de los derechos que ostentábamos los leoneses hace más de ochocientos años ¿será posible que nueve siglos después estemos menos protegidos que entonces?

Juré también que, por la delación que se me haga de alguien o por mal que se diga de él, nunca le causaré mal o daño en su persona o bienes, hasta citarlo por carta para que responda ante la justicia en mi Curia en la forma que mi Curia mande; y si no se probare, el que hizo la delación sufra la pena sobredicha y pague, además, los gastos que hizo el delatado en ir y volver. (Alfonso IX, Cortes Leonesas de 1188).

martes, octubre 13, 2009

COMUNICAU DE "EL FUEYU"

Los collacios de l'Asociación Cultural de la Llingua Llïonesa El Fueyu unvionunme'l comunicáu darréu. La verdá ye que recibilu ayeri y tratéi d'espublizalu peru pur dúas vueltas fou impusible, dábame un error, a más d'esborriame los comentarios que fice nel entamu.

Guei ye la terceira vegada que tratu d'espublizare y outra vuelta más esborrioume'l entamu, asi que pa nun retrasare más la espublización del comunicáu de El Fueyu, deixaré pa mañana los mios comentarios, na esperanza que los problemas cuna conesión ADSL tean solucionaos:

EL FUEYU DENUNCIA ATAQUES EN CONTRA DE LA LENGUA LEONESA Y DEFIENDE LA LLIONPEDIA

Ø El Fueyu denuncia públicamente un ataque perfectamente orquestado por enemigos de la lengua leonesa con el apoyo de un medio de comunicación

Ø El Fueyu no permanecerá callada ni parada ante gentes, colectivos y medios que pretenden destruir la identidad leonesa en uno de sus pilares fundamentales.

Desde la Asociación Cultural de la Llingua Llïonesa El Fueyu, formada por más de trescientas personas de todos los partidos e ideologías políticas de varias provincias, especialmente de León, Zamora y Salamanca, queremos denunciar públicamente los ataques que desde algunos particulares y algún medio de comunicación se vienen realizando en contra de la lengua leonesa en general y en las últimas fechas en contra de la enciclopedia en lengua leonesa Llionpedia en particular.

Estas maniobras se han venido produciendo, curiosamente, desde el comienzo de la actual legislatura en el Ayuntamiento de León y especialmente desde cuando el concejal de Cultura Leonesa del Ayuntamiento de León anuncia la enseñanza en escuelas públicas y sus políticas de promoción de la lengua leonesa

Desde entonces supuestos investigadores y estudiosos de la lengua, colectivos sin representación en León o simplemente ficticios, y partidos políticos cuyo antileonesismo es patente, han encontrado el eco y repercusión que perseguían por la connivencia de algún medio de comunicación cuyas censuras, manipulaciones y tergiversaciones mediáticas también son conocidas por todos.

Estos ataques se producen, precisamente, en el periodo en que comienzan las matriculaciones en los cursos de lengua leonesa, tanto de adultos como en los colegios, con el objetivo de evitar que aquéllos que quieren estudiar leonés, puedan hacerlo.

En El Fueyu también hemos advertido infinidad de veces que la lengua leonesa lleva sufriendo el acoso y derribo del nacionalismo asturiano radical y extremista y del antileonesismo más furibundo procedente tanto de Castilla como de sectores leoneses radicalizados que han decidido unir fuerzas en una extraña alianza surrealista y carente de toda lógica. Su meta final es clara: apagar y exterminar la voz de la lengua leonesa en su principal referencia, el máximo exponentes que hasta la fecha ha logrado dar presencia social y mediática a la lengua leonesa y reubicarla de nuevo donde se merece.

De todo ello se ha intentado criminalizar y acusar a todos los que creemos que la lengua leonesa es un importante valor cultural del pueblo leonés y debemos defenderla por nosotros mismos.

Desde esta asociación queremos denunciar a aquellos particulares y especialmente al medio de comunicación que les sirve de vocero de manipular y tergiversar la realidad persiguiendo un “fin político” que es acabar con los que defendemos la lengua y la cultura leonesa y los políticos que representan estas ideas.

No hemos tenido reparo alguno en felicitar a toda clase de personas e instituciones, independientemente de su color político, que trabajen y apuesten por la lengua leonesa. Y así lo seguiremos haciendo, pero también denunciaremos, como es el caso, a quienes han elaborado una campaña de ataque hacia la lengua leonesa, el leonesismo y aquellos que defienden su promoción y difusión.

Finalmente El Fueyu vuelve a hacer un llamamiento a toda la sociedad, y especialmente a los sectores que defienden la lengua y la cultura leonesa para que participen y escriban en la Llionpedia con todos aquellos artículos de cualquier rama del conocimiento y seguir convirtiendo así a lo que ahora mismo es: la gran referencia de la lengua leonesa.

También queremos hacer un llamamiento a todos los defensores de la lengua y la cultura leonesa para que denuncien públicamente los ataques que venimos sufriendo quienes defendemos las señas de identidad de León.

Llión, Outubre y 12, 2009

Héctor Villazala Alonso
Presidente de la Asociación Cultural de la Lengua Leonesa El Fueyu

jueves, octubre 08, 2009

Avisu a... navegantes

Esti ye un blog presonal. Naide tien obligación de visitare’l mieu llagu peru quien quiera facelu tien de tenere educación y nun puede chegare eiquí cul envís d’insultare. Mal que yes pese a mueitos acastellanaos y/ou asturianistas, la Xana sigirá lluitandu pula defensa'l País Llïonés, de la identidá LLÏONESA y de la llingua LLÏONESA en tolas suas variantes.

Y enantias de sigire quieru deixare bien nidiu que nun tengu nada escontra los castiellanos y tovía menos escontra los asturianos (seyan ou non nacionaliegos) peru tou ata'l monnu de la Xunta Castiella y de la Xunta’l Principau (que tan d’alcuerdu pa estrozare’l País Llïonés, pur casu cuna Sama-Velilla) peru, sobru tóu, tou fartuca d'acastellanaos y asturianiegos que, cumu harmanos siameses, quieren esborriare’l nuesu nome, deixándulu, nel miyor los casos, en segundu llugar. ¿Onde tá l’argullu d'esa xenti qu'en vuelta de defendere la nuesa identidá, desemeyada d'outras identidaes, siempres tá getandu pul bastón nel qu'apoyase? ¿Quien puede pensare que ye una bona idega camudare un "pallabru" (castellano-leonés) pur outru (astur-leonés)?

El nuesu pueblu tien hestoria ya identidá asgaya pa nun precisare d'outros nomes que’l propiu: LLÏONESES y nun paga la pena lluitare escontra esa "pallabra fea qu'entama pur c", y que mueitos ponen alantre’l nuesu nome, pa camudala pur "outra pallabra qu'entama pur a". Los qu'agora nos chaman "castiellanos" pasarían a chamanos "asturianos". ¿Esu ye lu que queremos? Nidiamente nun paga la pena esi viax pa que sigan esqueiciendu'l nuesu nome.

Peru tornemos al sucu que m'esnorté y eiquí va l’alvertencia:

Ata esta selmana espublicei tolos comentarios, esceutu aqueillos que chegan (en xeneral en inglés) a tolos bloges cun nnuncias que nun tienen un res de vere cunas temas n'eillos tratadas, peru, nestos cabeiros dias, tan chegandu comentarios racistas, etnófobos ya insultantes, la Xana nun va espublizalos. L'insultu (seya a quien seya) nun tará ENXAMÁS permitíu nesti blog, asina que nun insistedes. Tamién alvierte la Xana a esos "demócratas" que nun van silenciala cun menazas de "chamare pur e-mail al Mossad". (Esu ye talante y talentu, ¡Viva'l respeutu pul próximu!).

Nun tengu de desplicare los mieos principios a naide, y menos qu'a naide a presonas qu’escudánduse nel anonimatu tratan d'amedrentame. Esi ye un procedimientu NAZI. Braeiramente tá nidiu que pa dalgunas xentes la ditadura nun finóu. ¿Taría pensandu n'eillos el ditador cuandu dixu que "Tou taba atau y bien atau"?

Y al cabeiru "Anónimu" que moderéi, "colaboracionista" sigún la rae, ye despeutivu y dizse de la "Persona que presta su colaboración a un régimen político que la mayoría de los ciudadanos considera antipatriótico". La Xana puede pescanciare que pal "Anónimu" "colaboracionista" nun seya un insultu (quiciabes nel sou casu seya cenciellamente una definición) peru pa la Xana qu'enxamás prestóu collaboración a dengún réxime políticu, ye un insultu grave, anque nun puede deixar de camentare qu'esti “Anónimu” faz aqueillu de "Chámayelu fiyu, enantias que te lu chamen".

Camudandu la tema ¿d'onde sal lu d'asturllïonés? Esi nun ye'l nome la llingua, ye'l nome'l dominnu llinguísticu (lu mesmu que'l galaicupertués ou el catalanu-valencianu-balïar). Y sobru los isolacionistas creigu que tan falandu de l'Academia la Llingua Asturiana purque sinon nun sou quien a pescanciare cumu ye pusible que tandu ciertos de la unidá la llingua y de que’l sou nome ye “asturllïonés” nun se chamen "Academia la Llingua "Asturllïonesa" A más d'eillu ¿pur quéi falan dalgunas vueltas de "l'asturianu de Llión"? ¿Tamién Menendez Pidal yera un "collaboracionista" ou quiciabes yera un "isolacionista que nun amaba la llingua"? ¿Nun sedrá qu'hai un espansionismu político agazapáu tres el nome la llingua?

La llingua LLÏONESA nun precisa "salvadores" repartiendu títulos "d'amantes y non amantes". Precisa falantes y clases pur tol país pa que tolos interesaos n’eilla puedan usala y adeprendela. Precisa que los llïoneses recuperemos l'argullu de selu y lluitemos pul caltenimientu y desendolque la nuesa cultura na que la llingua ye una parte mui importante.

El "repartu títulos" ye propiu los reximes totalitarios y mesmu que daquien quiera amazcarase cun pelleyos cordeiru, la Xana nun va deixase confundire y siempres tará escontra los totalitarismos.

¡¡¡PUXA'L PAIS LLÏONÉS LLIBRE!!!
¡¡¡OFICIALIDÁ PA LA LLINGUA LLÏONESA!!!

viernes, octubre 02, 2009

Escuela Tradicional del Conceyu de Llión

Dende la Conceyería de Cultura Llïonesa del Conceyu de Llión informan de l'aniciu'l plazu matriculación na Escuela Tradicional:

Ábrese’l plazu de matriculación pa las autividaes en Llingua Llïonesa y Cultura Llïonesa. Las autividaes ufiertadas son:

- Llingua Llïonesa
- Gaita
- Llinguax musical
- Tambor
- Xifra y tamborín
- Indumentaria
- Rabel
- Pandeireta
- Baille adultos
- Baille infantil
- Castañuelas
- Curdión diatónicu
- Coru tradicional

El plazu de matriculación ye ata outubre y 9, prorrogable ata 30 d’outubre en función de la demanda.

El preciu matrícula ye:

- Llingua Llïonesa: 10 € (20 € non empadronaos nel Conceyu de Llión)
- Castañuelas: 25€ (50 € non empadronaos)
- Coru Tradicional: 30€ (60€ non empadronaos)
- Restu d’autividaes: 50 € (100 € non empadronaos)

Pa más información ou formalización de matrículas:
Palaciu Don Gutierre - Plaza Don Gutierre 2 (Llión)
Teléfonu 987344370

Alzái, alzái llïoneses

Eiquí tamos, nesta Praza de la ciudá de Llión pa removere concencias, neste tiempu de Pasión. Venimos daivos la nnuncia, una vuelta ...